perjantai 26. kesäkuuta 2026

Automagiaa - Automagic

 Ja nyt, muutaman vuoden etsinnän ja pohdinnan jälkeen, meillä on käytössä marjanmyyntiautomaatti - suorastaan siis automaattista magiaa voi marjojen ostaminen nyt olla. Helppokäyttöisessä automaatissa on valikko, mistä valitaan ostettavat tuotteet tai se lokero, minkä tuotteet haluaa ostaa. Valitut tuotteet maksetaan pankki- tai luottokortilla, ja maksun jälkeen tuotelokerot avautuvat loksahtaen. Automaatti palvelee 24/7. Ollaan kyllä tyytyväisiä tähän Foodvendin automaattiin, haasteita on ollut käynnistyksessä, mutta koskapa uudet asiat ihan hetimiten loksahtaisi paikalleen? Automaatin kirkkaat valot toivottavat tervetulleeksi automaagillisille ostoksille!

==========================================================================

We proudly present - a berry vending machine and now it is possible to buy berries 24/7. So, buying berries is really automagic. The bright lights of the vending machine say "welcome!

maanantai 22. kesäkuuta 2026

Mansikan itsepoiminta täydessä vauhdissa - How to come to pick your own strawberries

 Mansikan itsepoiminta on avoinna ma-pe klo 9-16, la klo 9-12 ja su klo 10-15. Aukioloaika tarkoittaa tässä tapauksessa sitä aikaa, jolloin pellolle pitää saapua. Poimimassa voi olla ma-pe klo 17 asti, la klo 13 asti ja su klo 16 asti. Rajoitamme tarvittaessa poimijoiden lukumäärää päivittäisen satomäärän mukaan. Tästä syystä on hyvä soittaa etukäteen ja varata poimintapäivä. Varausta tehdessä kysymme arvioitua poimintamäärää, koska tämä auttaa meitä hahmottamaan kulloisellekin päivälle sopivan poimijoiden lukumäärän. Puhelinnumeromme ovat 03-3711 163 tai 0400 - 625 636. Vastaamme puhelimeen varmimmin ma-pe klo 9-19, la klo 9-18 ja su klo 10-19. Aika ajoin puhelin saattaa ruuhkautua - tällöin kannatta soittaa hiukan myöhemmin uudelleen. Luonnollisesti, jos satotilanne sallii, poimimaan pääsee myös ilman varausta.

Mansikkamaalle lähtiessä kannattaa varustautua hatun, juomisen ja sopivan astian kera. Sääennustetta kanssa tutkailla - usein käy myös niin, että jos varustautuu sadevaatteilla, ei sada (ja silloin sataa, jos niitä ei ole mukana).

Mansikanpoimintaan paras astia on melko laakea, koska marjat eivät siinä linttaannu ja painu toistensa painosta. Marjat voi poimia joko karoineen tai ilman karoja - aivan miten itse haluaa. Ja tietysti voi maistella ja syödä sen verran kuin jaksaa siinä poimimisen ohessa.

Itsepoiminnassa on hyvä muistaa, että poimia saa ainoastaan niiden kasvien satoa, joka kulloisenakin päivänä on itsepoiminnassa. Marjapellolla on opas, joka näyttää poimintapaikan. Jos haluaa vaihtaa toiseen paikkaan, kysy oppaalta.

Poiminta-astioiden tultua täyteen palataan takaisin itsepoiminnan punnituspisteelle, jossa punnitaan kerätyt marjat. Tästä syystä on hyvin tärkeää tuoda ilmoittautuessa punnitukseen kaikki ne astiat joihin marjoja kerää - astioiden paino vähennetään pois vaa'an näyttämästä kokonaispainosta. Meiltäkin toki saa halutessaan poiminta-astioiksi vakkoja tai laatikoita maksusta.

Astioihin kerättyjen marjojen painon selvittyä poimitut tuotteet maksetaan punnituspisteellä. Meillä on käytössä vähimmäisostos, eli jokainen itsepoiminta-alueelle menevä maksaa vähimmäisostosmaksun. Maksu vaihtelee mm. kerättävissä olevan sadon ja ajankohdan mukaan.

Kotiin mennessä poimitut marjat kannattaa laittaa kylmään mahdollisimman pikaisesti. Mansikka säilyy jonkin aikaa jääkaapissa, jääkaappilämpötilassa (4 -5ºC), mutta isommat erät kannattaa säilöä joko pakastamalla tai muilla tavoin.


=======================================================================

The strawberry pick-your-own is open: Mon-Fri 9am -4pm, Sat 9am - noon and Sun 10am-3pm. This time means that you need to enter during this time. You can stay in the field until: 5 pm (Mon-Fri), 1pm (Sat) and 4pm (Sun). At this point we recommend that you call (tel. 03-3711 163 or 0400 -625 636) and make a reservation, if you plan to come on certain day. If there is a lot of berries to pick, it is possible that we take in customers without reservations - but this depends how much there are ripen berries.

When coming, please remember to check the weather forecast and wear appropriate clothing and shoes. Sometimes the weather changes rapidly, so be prepared for all kinds of weather. When you have picked the amount you want to pick, please bring all your pickings to the scaling point. The scale will show how much you have picked. At pick-your-own, we have minimum spend. Everyone entering the pick-your-own -area have to pay the minimum spend which will be reduced from the total spend at departure.

At home, it is good to put the berries in the fridge as soon as possible. When picking larger amounts, freezing or making jams is excellent methods for storing berries for a longer time.

Mansikoiden aika - it is strawberry time

Nyt heti juhannukselta mansikkakausi käänsi niin sanotusti ison rattaan päälle, eli nyt on aika herkutella ja säilöä mansikoita. Tällä hetkellä avomailla pääsee poimimaan Polka-, Sonata- ja Jenkka-lajikkeita, joiden marjat aurinko on kypsyttänyt herkullisen makeiksi. Poiminta on tällä hetkellä helppoa - toki poiminnan helppoudessa ja nopeudessa auttaa myös kokemus mansikan poiminnasta.

Itsepoiminta avataan tällä hetkellä aamuisin klo 9, ja pellolle pääsee niin kauan kun kerättävää riittää. Kun päivän sato on kerätty, poiminta päättyy eikä itsepoiminta-alueelle enää pääse.

Tilamyymälä-gelateria Puimasuuli on avoinna päivittäin. Arkipäivinä, maanantaista perjantaihin se on avoinna klo 9-19, lauantaisin klo 9-17 ja sunnuntaisin klo 10-18. Tilamyymälässämme on myynnissä mansikoiden lisäksi myynnissä mm. vadelmia, perunaa, sipulia ja valkosipulia sekä muita tuotteita.

=======================================================================

The strawberry season is very good right now. The pick-your-own is open. We open pick-your-own 9 am and let people go to the field as long as there is something to pick. When the ripen berries are picked, the pick-your-own is closed, and there is no entry to the pick-your-own area.

Our farmshop-gelateria Puimasuuli is open daily: Mon-Fri 9am-7pm, Sat 9am-5pm and Sun 10am-6pm. We do have ready-picked strawberries for sale, but also there is available raspberries, potatoes, onions, garlic etc. Welcome!

perjantai 19. kesäkuuta 2026

Mansikan itsepoiminta avomailla alkaa heti juhannuksen jälkeen - Pick-your-own strawberry fields open after midsummer

 Mansikan itsepoiminta avomailla avataan tänä vuonna ensimmäisen kerran ma 22.6. klo 9.  Ensi viikolla avaamme itsepoiminnan joka päivä klo 9, ja poimimaan pääsee niin kauan kuin satoa riittää. Päivän poimintatilannetta voi tiedustella puhelimitse (03 - 3711 163 tai 0400 - 625 636). Aika ajoin puhelin saattaa ruuhkautua - tällöin kannattaa soittaa hiukan myöhemmin uudelleen. 

Mansikkamaalle lähtiessä kannattaa varustautua hatun, juomisen ja sopivan astian kera. Sääennustetta kanssa tutkailla - usein käy myös niin, että jos varustautuu sadevaatteilla, ei sada (ja silloin sataa, jos niitä ei ole mukana).

Mansikanpoimintaan paras astia on melko laakea, koska marjat eivät siinä linttaannu ja painu toistensa painosta. Marjat voi poimia joko karoineen tai ilman karoja - aivan miten itse haluaa. Ja tietysti voi maistella ja syödä sen verran kuin jaksaa siinä poimimisen ohessa.

Itsepoiminnassa on hyvä muistaa, että poimia saa ainoastaan niiden kasvien satoa, joka kulloisenakin päivänä on itsepoiminnassa. Marjapellolla on opas, joka näyttää poimintapaikan. Jos haluaa vaihtaa toiseen paikkaan, kysy oppaalta.

Poiminta-astioiden tultua täyteen palataan takaisin itsepoiminnan punnituspisteelle, jossa punnitaan kerätyt marjat. Tästä syystä on hyvin tärkeää tuoda ilmoittautuessa punnitukseen kaikki ne astiat joihin marjoja kerää - astioiden paino vähennetään pois vaa'an näyttämästä kokonaispainosta. Meiltäkin toki saa halutessaan poiminta-astioiksi vakkoja tai laatikoita maksusta.

Astioihin kerättyjen marjojen painon selvittyä poimitut tuotteet maksetaan punnituspisteellä. Meillä on käytössä vähimmäisostos, eli jokainen itsepoiminta-alueelle menevä maksaa vähimmäisostosmaksun. Maksu vaihtelee mm. kerättävissä olevan sadon ja ajankohdan mukaan.

Kotiin mennessä poimitut marjat kannattaa laittaa kylmään mahdollisimman pikaisesti. Mansikka säilyy jonkin aikaa jääkaapissa, jääkaappilämpötilassa (4 -5ºC), mutta isommat erät kannattaa säilöä joko pakastamalla tai muilla tavoin.

=======================================================================
The strawberry pick-your-own will start Mon 2nd June 9 am, and next week the pick-your-own will be open every day at 9 am. The pick-your-own will be open so long as there is something to pick - so, for example if you plan to come at noon or in the afternoon, we recommend calling (tel. 03-3711 163 or 0400-625 636)  and asking if the pick-your-own is still open. 

When coming, please remember to check the weather forecast and wear appropriate clothing and shoes. Sometimes the weather changes rapidly, so be prepared for all kinds of weather. When you have picked the amount you want to pick, please bring all your pickings to the scaling point. The scale will show how much you have picked. At pick-your-own, we have minimum spend. Everyone entering the pick-your-own -area have to pay the minimum spend which will be reduced from the total spend at departure.

At home, it is good to put the berries in the fridge as soon as possible. When picking larger amounts, freezing or making jams is excellent methods for storing berries for a longer time.

maanantai 15. kesäkuuta 2026

Hernettä poimimaan - picking pea

 Erikoisen lämmin kevät on kiihdyttänyt myös herneen vinhaan kasvuun. Nopeakasvuisen Premium- ja Avola- herneiden palot ovat kasvaneet vauhdilla, ja kerättävää siis on. Nyt tulevana perjantaina eli siis juhannusaattona pe 19.6. on mahdollista tulla poimimaan herneitä. Herneiden hinta itsepoimien on 12 €/kg, ja itsepoiminta on siis avoinna pe 19.6. klo 10-14 - tervetuloa!

==========================================================================

Thanks to the very warm spring, the pea field is ready for pick-your-own.  So, the pick-your-own pea will open Fri 19.6 at 10 am - 2 pm. Welcome!

sunnuntai 14. kesäkuuta 2026

Kohti juhannusta - towards midsummer

 Ensi viikon lopulla vietetään juhannusta, keskikesän juhlaa. Sääennusteet lupaavat juhannukseksi kaunista ja aurinkoista säätä - käyköhän näin? 

Satokausi on myös kovassa vauhdissa. Tällä hetkellä tunneleista kerätään neljää mansikkalajiketta: Rumbaa, Favoria, Floriceta ja Magnumia. Ensimmäisiä vadelmia on saatu myös kerättyä, ja niitä pieniä määriä myynnissä päivittäin. Tunneleilla on tulevalla viikolla itsepoimintaa ma 15.6. ja pe 19.6., lajikkeena silloin poimintajärjestyksen mukainen lajike. Tervetuloa!

Avomaiden satokausi on myös käynnistymässä. Ensimmäiseksi sieltä ehtivät hunajamarjat eli haskapit, Hunajamarja on mielenkiintoinen uusi viljelykasvi, jonka marjojen terveellisyyttä hehkutetaan. Pensaamme ovat vielä melko pieniä, joten sato on tänä vuonna vielä vaatimaton. Perunaa ja sipulia ruvetaan nostamaan ensi viikon aikana, juuri parahiksi siis herkuksi juhannuspöytiin. Avomaiden mansikat eivät taida ihan juhannukseksi, mutta hetimiten juhannuksen jälkeen satokausi taitaa alkavan. Aurinkoinen ja lämmin kevät on siivittänyt mansikkamaat hurjaan kasvuvauhtiin, joten kiirettä saanee pitää avomaan mansikoiden kanssa. 

==========================================================================

Next week is the Midsummer week. The weather forecast predict that the Midsummer will be sunny and warm - well, we´ll see.

Strawberry season has started, and right now we are picking Rumba-, Favori-, Florice- and Magnum-varieties. We have also picked the first raspberries. The pick-your-own at tunnels will be open next time Mon 15.6. and Fri 19.6. - welcome.

The strawberry season in the open fields is also starting. Most likely the pick-your own will open right after Midsummer - so, the season is early, be prepared. 

Next week we will start also selling fresh new potatoes and onions. Welcome!



torstai 11. kesäkuuta 2026

Yltäkylläinen marjakauden alku

 Marjakausi on lähtenyt vauhtiin mansikan voimin. Tällä hetkellä tunneleilla kerätään neljää mansikkalajiketta: Favoria, Floricea, Magnumia ja Rumbaa. Tänään torstaina ja eilen keskiviikkona itsepoimintakausi aloitettiin tunneleissa, ja seuraavan kerran mansikoita pääsee itsepoimimaan tunneleilla ainakin ensi viikon maanantaina ja perjantaina. Avomaan mansikan satokausi alkanee heti juhannuksen jälkeen, tarkemmin ajankohta selvinnee ehkä juhannuksena.

Tänään kerättiin myös ensimmäisiä vadelmia tunneleista myyntiin. Avomaan vadelma kypsynee joskus heinäkuun puolivälin jälkeen. Muista viljelyksessämme olevista marjoista haskapit eli hunajamarjat rupeavat olemaan myös kypsiä.

Juhannuksen lähestymisen huomaa myös siitä, että perunat rupeavat olemaan parahultasia uusiksi perunoiksi. Sipulin ja valkosipulin tilanne pitää myös tarkistaa, todennäköisesti niitäkin saadaan nostettua ensi viikolla.