torstai 8. maaliskuuta 2018

Hämeenkyrön Plikka 2018 kiittää!

Hämeenkyrön Plikka 2018 kiittää LC Kyröttäriä - saamani huomionosoitus on hämentävä - enhän minä - hämeenkyröläisen punaniskan Hämeenkyrön kuntaluettelonumeroinnin mukaisesta naapurikunnasta hakema pahansisuinen akka - edes ole alun perin hämeenkyröläinen. Mutta ehkä tuo kyröläisisäntä jotain samansieluista näki - ihmisessä, jonka ensimmäisiä sanoja ovat olleet "minä itte".


Hämeenkyröläisethän tunnetaan härkäpäisyydestään, josta he ovat myös ylpeitä. Kurin ja järjestyksen totetuttaminen ei ole ollut helppoa historian kuluessa Hämeenkyrössä. Hämeenkyrön historia – kirjoissa on monia esimerkkejä kyröläisestä sarvipäisyydestä. Esimerkiksi 1830-luvulla kyröläiset pitivät omia, silloisen lainsäädännön mukaan laittomia markkinoitaan miten halusivat. Nimismies Grönhagenin lato poltettiin v. 1824 ja hänet uhattiin murhata, jos hän hoitaisi virkaansa yhtä vakavasti kuin siihen asti. Kihlakunnanvouti Rosendahl kirjoittikin maaherralle ” rahvaan olevan epätavallisen röyhkeää ja omapäistä. Esimerkkinä Rosendahl mainitsee myös sen, kun hautausmaata oli edellistalvena täytetty hiekalla maaherran määräyksestä, olivat jotkut talonpojat vieneet hiekkaa myös hänen niitylleeen, joka oli lähellä hautausmaata. Tämän vuoksi kihlakunnanvouti Rosendahl pyysi maaherralta vähintään kahta komppaniaa sotilaita talveksi, jotta ihmiset huomaisivat esivallan olemassaolon. Pyyntöön ei suostuttu – liekö tieto kyröläisten omapäisyydestä levinnyt ja esivallan taholta oletettu, ettei siihen sotilaiden majoittumisella paljoa vaikuteta. Sarvipäisyys, oman näkemyksen seuraaminen lienee ollut kautta vuosisatojen hämeenkyröläisen mielenlaadun tunnusmerkki.

Samantapaisesti yhdysvaltalainen runoilija, esseisti ja humanisti Walt Whitman kirjoitti 1800-luvulla: Vastusta paljon, tottele vähän. Täydellinen totteleminen on orjuutta.

Vastustaminen ei tarkoita vastarintaa, vaan kyseenalaistamista. On vaadittava perusteita. On vaadittava eri näkökulmien esittämistä ennen synteesiä. On uskallettava astua esiin ja kerrottava asioita, joita on saatettu unohtaa tai sivuuttaa. Niitä, jotka ovat eri mieltä kuin itse, on kuultava – ei tuomittava. Maailmamme syntyy mielissä ja maailmoja on yhtä monta kuin mieliä.

Erilaisten kuplien, omien pienien maailmojen syntyminen on nykyäään aiempaa helpompaa – Piilaksossa luodut sähköiset algoritmit säätelevät meille esitettyä tietoa, jos emme itse aktiivisesti etsi muuta. Ghettoituminen omiin kupliin estää vapaan ajattelun, oppimisen ja kehittymisen. Sattumalle, ennakoimattomuudelle jää vähemmän mahdollisuuksia muuttaa asioita.

Sattuma minut tänne viskasi, ja tällaisena Hämeenkyrön Mahnalaan sattuman viskaamana emäntänä otan kiitollisena vastaan tämän huomionosoituksen – koen kuitenkin, että tämä palkinto annetaan samalla kaikille hämeenkyröläisille maatilojen emännnille.

Maatalous on muuttunut, mutta emäntä on aika monelle isännälle yhä edelleen ”tarpeellinen kappale huoneenhallituksessa” - jotenkin niinhän Kivi kirjoittaa Seitsemässä veljeksessä Juhanin toteamukseksi.

Näin naisten päivänä on hyvä muistaa, että Emännällä on aina ollut arvonsa ja asemansa merkkin talon avaimet vyötäisillään. Emännät ovat siis olleet sananmukaisesti avainhenkilöitä maataloissa.

Kiitos LC Kyröttärille!

Ei kommentteja: