Joulukuu alkoi kylmän pakkassään vallitessa. Marraskuun viimeisenä päivänä pelloille tuiskasi onneksi ilmavaa pakkaslunta, joka on hyvä eritse talvehtiville kasveille. Hiukan verran omenapuiden puolesta pelottaa - tuliko pakkanen niille liian nopeasti? Nyt illalla pakkasta on jo parikymmentä pykälää, aamuksi sitä varmaan kertyy muutama pykälä lisää.
Myyntikojumme Tampereen Tallipihalla on ollut auki lähinnä viikonloppuisin, mutta 6.12. alkaen olemme avoinna joka päivä. Tuomme tilauksesta paikalle myös pakastettuja marjoja (mansikkaa, vadelmaa, mustikkaa) ja maissia. Myynnissä muuten sillä on villoja ja taljoja, mehuja, hilloja ja omenoita.
Ke 19.12. olemem avoinna jouluostoksia varten klo 18 - 19.30. Tarjolla on silloin omenoita, pakastettuja marjoja ja maissia, taljoja, villalankoja yms. Tervetuloa! Tarjoamme kävijöille kuumaa mehua.
sunnuntai 2. joulukuuta 2012
lauantai 17. marraskuuta 2012
Marraskuu
Hups, onpa aikaa vierähtänyt edellisestä kirjoitusesta. Ulkotöitä on piisannut, tällä hetkellä työnalla on talvisuojausharsojen levittäminen mansikkamaille. Koneidenhuolto ja ensi kesän suunnittelu on myös alullaan.
Ensi viikonlopulla avautuu myös Tallipihan Joulukylä Tampereella, missä olemme myymässä yhdessä kioskeista. Mukana on mm. omenoita ja omenamehua, marjamehua ja marjahilloja, kuivattuja yrttejä, lampaanvilloja ja - taljoja. Tilauksesta voimme tuoda paikalle myös pakastteuja marjoja.
Tallipihan Joulukylän lisäksi meidät tapaa Marrastorilta Hämeenkyröstä, Voimarinteen Joulutorilta Vammalasta sekä Tuomaanmarkkinoilta Hämeenlinnasta.
Ensi viikonlopulla avautuu myös Tallipihan Joulukylä Tampereella, missä olemme myymässä yhdessä kioskeista. Mukana on mm. omenoita ja omenamehua, marjamehua ja marjahilloja, kuivattuja yrttejä, lampaanvilloja ja - taljoja. Tilauksesta voimme tuoda paikalle myös pakastteuja marjoja.
Tallipihan Joulukylän lisäksi meidät tapaa Marrastorilta Hämeenkyröstä, Voimarinteen Joulutorilta Vammalasta sekä Tuomaanmarkkinoilta Hämeenlinnasta.
sunnuntai 28. lokakuuta 2012
Talvi tuli
Talvi tuli, tai ainakin nyt näyttää siltä, kun lunta on maassa ja pikkupakkaskeli jatkuu. Viime viikon alkupuoli, heti kun sääennusteiden talven tulo varmistui, olikin aikamoista hulinaa, kun tehtiin viimeisiä, juuri ennen pakastumista tehtäviä töitä. Näistä kaikkein tärkeimpiä on ruohonleikkuu ja kastelujärjestelmien purkaminen. Marjoilla ja omenoilla meillä on käytössä ns. tihkukastelu, mikä tarkoittaa, että kasvien juurella menee pieni musta reiällinen putki. Kun kasveja kastellaan, rei´istä tihkuu hissukseen vettä. Tämä tapa säästää vettä ja ravinteita: vettä käytetään juuri sen verran kun tarvitaan ja juuri ne kasvit saavat, mille halutaan antaa. Emme siis kastele käytävien ruohoa, vaan esimerkiksi vain mansikoita mansikkamaalla.Tihkuvan veden mukana annetaan myös osa ravinteista, joita kasvi tarvitsee marjojen tuottamiseen. Tihkukastelu letkut ovat pellolla ympärivuoden, koska niiden ei - reikien takia - jää niin paljoa vettä, että jäätyminen ne rikkoisi. Erilaiset runkolinjat, venttiilistöt ja pumput puolestaan täytyy joka syksy purkaa joko osin tai kokonaan, ja keväällä taas ne kootaan uudestaan.
Ruohonleikkuu on myös olleellista. Tänä vuonna vettä on satanut, ja ruoho on kasvanut nopeammin kuin on pystytty leikkaamaan. Syksyllä tehtävä ruohonn leikkuu vähentää jyrsijöiden tuhoja, kun ne eivät mene pellolle ruohon hajun perässä. Yleensä kun ne saavat ruhon syötyä, siirtyvät ne esimerkiksi mansikoiden kimppuun. Mansikka ei kasvina ole jyrsijöille erityisen mielenkiintoinen ja houkuttava ruoka, ne vain syövät sen ohikulkiessa, jos muutakaan ei ole.
Vaikka talvi tulikin, niin silti omenaa on saatavana. Tällä hetkellä myynnissä on Punakaneli-, Antonovka- ja Åkero Hassel - omenoita. Omenoiden lisäksi saatavana on omenamehua, omenachutneyta ja omenahilloa. Ja toki myös myynnissä on pakastettuja marjoja, marjamehuja ja -hilloja. Olemme avoinna sopimuksen mukaan, p. 0400 - 625 636 - mutta jos Puimasuulin ovet ovat auki, niin silloin myymälä on auki.
Joulukuussa meidät tapaa Tampereen Tallipihalta, Tallipihan Joulukylästä. Tervetuloa tutustumaan kojullemme!
Ruohonleikkuu on myös olleellista. Tänä vuonna vettä on satanut, ja ruoho on kasvanut nopeammin kuin on pystytty leikkaamaan. Syksyllä tehtävä ruohonn leikkuu vähentää jyrsijöiden tuhoja, kun ne eivät mene pellolle ruohon hajun perässä. Yleensä kun ne saavat ruhon syötyä, siirtyvät ne esimerkiksi mansikoiden kimppuun. Mansikka ei kasvina ole jyrsijöille erityisen mielenkiintoinen ja houkuttava ruoka, ne vain syövät sen ohikulkiessa, jos muutakaan ei ole.
Vaikka talvi tulikin, niin silti omenaa on saatavana. Tällä hetkellä myynnissä on Punakaneli-, Antonovka- ja Åkero Hassel - omenoita. Omenoiden lisäksi saatavana on omenamehua, omenachutneyta ja omenahilloa. Ja toki myös myynnissä on pakastettuja marjoja, marjamehuja ja -hilloja. Olemme avoinna sopimuksen mukaan, p. 0400 - 625 636 - mutta jos Puimasuulin ovet ovat auki, niin silloin myymälä on auki.
Joulukuussa meidät tapaa Tampereen Tallipihalta, Tallipihan Joulukylästä. Tervetuloa tutustumaan kojullemme!
keskiviikko 10. lokakuuta 2012
Loska-ajon tunnelmia
Loska-ajo oli viime lauantaina - ja aivan uskomattoman hienoja ajoneuvoja meidän ohi meni. Oli mukavaa, että niin upeat ajoneuvot saivat runsaan yleisön.
Puimasuulin suoramyymälä ja kahvio on avoinna päivittäin. Omenoita, omenamehua sekä omenapiirakkaa on myynnissä, samoin kuin erilaisia marjamehuja ja -hilloja. Tervetuloa tutustumaan!
Ensi viikon lopulla on mahdollista veistää kurpitsapäitä. Veistossa tarvittavan kurpitsan voit joko ostaa meiltä tai sitten voit tuoda mukanasi oman kurpitsan -kurpitsasato oli tänä vuonna kohtuullinen, ja toivomme, että kaikille halukkaille riittää kurpitsa! Pään sisällöstä pystyy tekemään esimerkiksi keittoa, säilykettä tai kurpistapiirkkaa - jos haluat tehdä niin, niin ota mukaan rasia koverrettua kurpitsaa varten. Reseptejä kurpitsaherkkuihin voi katsella vaikka meidän nettisivuilta tai Herkkusuun lautasella-blogista.
Puimasuulin suoramyymälä ja kahvio on avoinna päivittäin. Omenoita, omenamehua sekä omenapiirakkaa on myynnissä, samoin kuin erilaisia marjamehuja ja -hilloja. Tervetuloa tutustumaan!
Ensi viikon lopulla on mahdollista veistää kurpitsapäitä. Veistossa tarvittavan kurpitsan voit joko ostaa meiltä tai sitten voit tuoda mukanasi oman kurpitsan -kurpitsasato oli tänä vuonna kohtuullinen, ja toivomme, että kaikille halukkaille riittää kurpitsa! Pään sisällöstä pystyy tekemään esimerkiksi keittoa, säilykettä tai kurpistapiirkkaa - jos haluat tehdä niin, niin ota mukaan rasia koverrettua kurpitsaa varten. Reseptejä kurpitsaherkkuihin voi katsella vaikka meidän nettisivuilta tai Herkkusuun lautasella-blogista.
lauantai 29. syyskuuta 2012
Melkein poutaa
Eilen taivaalla näyttäytyi ihmeellinen valo-ilmiö, aurinko. Pienen palasen sinistä taivastakin saattoi jossan välissä nähdä, ja yöllä paistoi todella kirkas kuutamo. Päivällä saattoi myös ihailla vastarannan ruskaa: ruska on tänä vuonna erittäin kirkkaan keltainen, mutta tummat havupuut sitä vasten ovat upea kontrasti. Tänä aamuna piliviverho olikin taas kietonut Mahnalan peittoonsa, ja sunmuverho verhoaa vastarantaa.
Omenan keruu on saatu päätökseen: osa lajikkeista, ns. talvilajikkeet, saavat odottaa kylmiössä muutaman viikon, minkä jälkeen niiden maku on kehittynyt oikeuksiinsa. Tällä hetkellä myynnissä on vielä vähän Bergiusta ja Melbaa sekä runsaasti Puna- ja Keltakaneleita. Antonovkaa on myös, jos joku himoitsee tehdä omenasosetta tai hilloa. Antonovkahan on talviomena, eli tässä vaihessaa vuotta se on kirpeähkö. Sen sokeripitoisuus kasvaa varastoinin myöstä, ja hapan maku lievenee - omasta mielestämme Antonovka on parhaimmillaan juuri ennen joulua. Antonovka on toisaalta omena, joka kuumennuksessa hajoaa helposti, minkä vuoksi sitä suositaan soseissa ja hilloissa.
Eilen saatiin myös viimeiset porkkanat nostettua: tällä hetkellä on myös edullisempaa vänkyräporkkanaa myytävänä.
Maissia pääsee keräämään itse vielä tänään lauantaina ja huomenna sunnuntaina. Viikonlopun jälkeenkin tuoretta maissia on muutamia päiviä, mutta - kuten yleensäkin - leikkaamme korsi- ja lehtisatoa lampaille tässä vaiheessa syksyä. Lampaat rakastavat maissia - vanhemmat ja viisaammat osaavat etsiä satunnaisia tähkiä korsi- ja lehtikasan joukosta. Maissin leikkuun jälkeenkin maissia toki saa meiltä vielä pakasteena: meillä on kokonaisina tähkinä pakastettua maissia. pakastettua maissia käytetään kuten tuoretta maissia, eli tähkät laitetaan jäisinä suoraan kuumaan uuniin, grilliin tai höyryyn sulamaan ja kypsymään. Maissia ei kannata sulattaa ennen kypsyttämistä, koska silloin lässähtää löllöksi.
Suoramyymälämme on auki vielä lokakuussa joka päivä: ma - pe ja su klo 12 - 18 ja la 9 - 14. Myymälässä on tuoretuotteiden lisäksi myynnissä myös mm. omenatuoremehua, omenachutneyta, marjahilloja ja -mehuja sekä lampaanvillaa, taljoja ja niistä tehtyjä tuotteita. Omenapiirakkaa, kahvia ja teetä on myös tarjolla joka päivä.
Omenan keruu on saatu päätökseen: osa lajikkeista, ns. talvilajikkeet, saavat odottaa kylmiössä muutaman viikon, minkä jälkeen niiden maku on kehittynyt oikeuksiinsa. Tällä hetkellä myynnissä on vielä vähän Bergiusta ja Melbaa sekä runsaasti Puna- ja Keltakaneleita. Antonovkaa on myös, jos joku himoitsee tehdä omenasosetta tai hilloa. Antonovkahan on talviomena, eli tässä vaihessaa vuotta se on kirpeähkö. Sen sokeripitoisuus kasvaa varastoinin myöstä, ja hapan maku lievenee - omasta mielestämme Antonovka on parhaimmillaan juuri ennen joulua. Antonovka on toisaalta omena, joka kuumennuksessa hajoaa helposti, minkä vuoksi sitä suositaan soseissa ja hilloissa.
Eilen saatiin myös viimeiset porkkanat nostettua: tällä hetkellä on myös edullisempaa vänkyräporkkanaa myytävänä.
Maissia pääsee keräämään itse vielä tänään lauantaina ja huomenna sunnuntaina. Viikonlopun jälkeenkin tuoretta maissia on muutamia päiviä, mutta - kuten yleensäkin - leikkaamme korsi- ja lehtisatoa lampaille tässä vaiheessa syksyä. Lampaat rakastavat maissia - vanhemmat ja viisaammat osaavat etsiä satunnaisia tähkiä korsi- ja lehtikasan joukosta. Maissin leikkuun jälkeenkin maissia toki saa meiltä vielä pakasteena: meillä on kokonaisina tähkinä pakastettua maissia. pakastettua maissia käytetään kuten tuoretta maissia, eli tähkät laitetaan jäisinä suoraan kuumaan uuniin, grilliin tai höyryyn sulamaan ja kypsymään. Maissia ei kannata sulattaa ennen kypsyttämistä, koska silloin lässähtää löllöksi.
Suoramyymälämme on auki vielä lokakuussa joka päivä: ma - pe ja su klo 12 - 18 ja la 9 - 14. Myymälässä on tuoretuotteiden lisäksi myynnissä myös mm. omenatuoremehua, omenachutneyta, marjahilloja ja -mehuja sekä lampaanvillaa, taljoja ja niistä tehtyjä tuotteita. Omenapiirakkaa, kahvia ja teetä on myös tarjolla joka päivä.
maanantai 17. syyskuuta 2012
Myrskyä ja kaunista ilmaa
Sää on viime aikoina ollut varsin mielenkiintoinen: joku päivä, reilu viikko sitten, oli sellainen, että kerran tunnissa tuli noin 20 min sadekuuro. Nyt tässä viime päivinä on suurin piirtein joka toinen päivä ollut aurinkoista ja lämmintä, ja joka toinen päivä myrskyisää ja sateista. Sää ei ole siis ole ollut ihanteellisin sadonkorjuun kannalta.
Omenoita, kurpitsoita, sokerimaissia ja koristemaissia on saatu keräiltyä säistä huolimatta. Mansikkamaiden perkuutakaan ei sää kovin häiritse, ja se työmaa onkinn jo voiton puolella. Huomenna pitäisi olla kuivempaa, ja suunnitelmissa on jatkaa sadon korjuuta sään salliessa.
Veteraanikuorma-autot ajavat muuten tästä Maisematietä la 6.10. ohitse, tapahtuman nimi on Loska-ajo 2012. Kuorma-autoja kannattaa käydä ihastelemassa läheltä Nokian Linnavuoressa aamulla, kun näytillä on veteraanikuorma-autoja iso määrä. Kolonna lähtee Linnavuoresta, ja ajaa Jumesniemeen ja sieltä Laitilan kautta Mahnalaan. Lopuksi kolonna päätyy Tampereelle.
Tässä Mahnalassa pystyy kolonnaa katselemaan liikenteessä, ja kuuntelmaan pärinää ja pörinää, mitä persoonalliset autovanhukset pitävät. Toivotaan siis kaunista päivää!
Omenoita, kurpitsoita, sokerimaissia ja koristemaissia on saatu keräiltyä säistä huolimatta. Mansikkamaiden perkuutakaan ei sää kovin häiritse, ja se työmaa onkinn jo voiton puolella. Huomenna pitäisi olla kuivempaa, ja suunnitelmissa on jatkaa sadon korjuuta sään salliessa.
Veteraanikuorma-autot ajavat muuten tästä Maisematietä la 6.10. ohitse, tapahtuman nimi on Loska-ajo 2012. Kuorma-autoja kannattaa käydä ihastelemassa läheltä Nokian Linnavuoressa aamulla, kun näytillä on veteraanikuorma-autoja iso määrä. Kolonna lähtee Linnavuoresta, ja ajaa Jumesniemeen ja sieltä Laitilan kautta Mahnalaan. Lopuksi kolonna päätyy Tampereelle.
Tässä Mahnalassa pystyy kolonnaa katselemaan liikenteessä, ja kuuntelmaan pärinää ja pörinää, mitä persoonalliset autovanhukset pitävät. Toivotaan siis kaunista päivää!
torstai 13. syyskuuta 2012
Omenaa kaikissa muodoissa
Omenaa on nyt myynnissä Puimasuulissa kaikissa muodoissa: tuoreena, kuivattuna, tuoremehuna, pastöroituna mehuna sekä tietysti omenapiirakkana. Lajikkeista on nyt saatavana Valkeaa Kuulasta, Melbaa, Bergiusta sekä pieni määrä Vuokkoa. Tänään kerätään Laviaa. Kaneliomenat antavat vielä odottaa itseään - viileä sää ei kerrytä lämpösummaa riittävän nopeasti, mikä taas hidastaa kypsymistä. Omenamehua olemme puristaneet, ja sitä on tarjolla joko yhdestä ainoasta lajikkeesta tehtynä tai sekoituksena. Lajikemehuina saatavana on nyt: Pirja, Valkea Kuulas, Bergius ja Melba.
Maissikausi jatkuu edelleen, joten sitä kannattaa nyt syödä ja säilöä. Maissia on helppo poimia myös itse - suuret tähkät ovat kasvissa mukavalla korkeudella, ja niitä on hauskaa kerätä korkeassa kasvustossa. Maissintähkänhän voi kypsentää suojuslehtineen avotulella: kun lehdet ovat kuivahtaneet, on maissi sisällä kypsää. Suojuslehdet on helppo kääntää "tikuksi", mistä voi pitää kiinni maissia nakertaessa.
Päärynöitä on kerätty myös, ja ensi viikolla suunnittelimme kokeilevamme päärynämehun puristamista. Avomaantomaatit ovat tänä vuonna erittäin sitkästi vihreitä...kai ne siltä kuitenkin jossain välissä kypsyvät? Viikonloppuna yritämme vielä saada kerättyä vähän papuja ja lehtikaalia myyntiin.
Muuten täällä meillä on ajankohtaista syystyöt, joista ensimmäisiä on mansikkamaiden perkaaminen. Kaikki mansikkamaat perataan meillä käsin, kaksi kertaa vuodessa. Aikaisimmat vadelmatkin rupeavat olemaan pian sen verran pitkälle tuleentuneita, että niitäkin voisi alkaa leikkaamaan.
Maissikausi jatkuu edelleen, joten sitä kannattaa nyt syödä ja säilöä. Maissia on helppo poimia myös itse - suuret tähkät ovat kasvissa mukavalla korkeudella, ja niitä on hauskaa kerätä korkeassa kasvustossa. Maissintähkänhän voi kypsentää suojuslehtineen avotulella: kun lehdet ovat kuivahtaneet, on maissi sisällä kypsää. Suojuslehdet on helppo kääntää "tikuksi", mistä voi pitää kiinni maissia nakertaessa.
Päärynöitä on kerätty myös, ja ensi viikolla suunnittelimme kokeilevamme päärynämehun puristamista. Avomaantomaatit ovat tänä vuonna erittäin sitkästi vihreitä...kai ne siltä kuitenkin jossain välissä kypsyvät? Viikonloppuna yritämme vielä saada kerättyä vähän papuja ja lehtikaalia myyntiin.
Muuten täällä meillä on ajankohtaista syystyöt, joista ensimmäisiä on mansikkamaiden perkaaminen. Kaikki mansikkamaat perataan meillä käsin, kaksi kertaa vuodessa. Aikaisimmat vadelmatkin rupeavat olemaan pian sen verran pitkälle tuleentuneita, että niitäkin voisi alkaa leikkaamaan.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)