Edellisestä päivityksestä vierähti jo hyvä tovi, ja kaikenlaista onkin taas sattunut ja tapahtunut. Kylvötöitä, istutusta, aidan korjaamista ja niihin toimiin liittyvää suunnittelua on ollut yllin kyllin. Rikkana rokassa ovat olleet kylmät yöt, joina on tullut seurattua säätä ja lämpötilan kehitystä. Pahimmilta hallatuhoilta on säästytty, mutta sen verran pakkanen on päässyt puraisemaan, että kesän ensimäisissä mansikoissa saattaa olla pieniä kauneusvirheitä. Tällä hetkellä näyttää todennäköiseltä, että kuukauden päästä maistellaan ensimmäisiä mansikoita.
Mutta sitten siihen otsikon mukaiseen, eli mitä kaikkea kesällä täällä meillä tapahtuukaan.
Kesän tapahtumakausi käynnistyy helatorstaina, 29.5. Iloisen Pojan Lihaauto poikkeaa silloin meille ensi visiitilleen, ja on paikalla klo 10 - 11. Samaisena päivänä meillä järjestetään Paimennuskilpailut SBCAK ry:n toimesta. Paimennuskilpailussa arvioidaan paimenen ja paimenkoiran yhteistoimintaa erilaisten tehtävien suorittamisessa.
Mansikkakauden avajaisia juhlistetaan 15.6., ja tarjolla on mansikkakakkua ja kahvia. Tervetuloa maistelemaan mansikkakakkua - peukut pystyyn, että mansikat kypsyvät siksi! Avajaisissa voi seurata myös maalauskurssilaisten työskentelyä: taiteilija Ilona Raipala opastaa tilallamme maalauskurssilaisia 13.6. - 15.6.
Mansikkakauden avajaisiltana järjestämme irkkuillan, jossa esiintyy Isara. Illan konserttilippuja on myynnissä Puimasuulilla.
Suven ja runon päivänä, 6.7. Mahnalan ympäristökoulun vanhempainyhdistys Mahla ry järjestää meillä Mansikkasunnuntain, jolloin tarjolla on kakkua ja kulttuuria. Mahnalan kylän sivuilla on lisätietoa tapahtumasta piakkoin, mutta sen verran voinemme tiedottaa tässä vaiheessa, että tiedossa on kaikkien aikojen mahtavin ja maukkain mansikkakakkupuffetti. Puffettilippuja on jo myynnissä Puimasuulilla, tule ja lunasta omasi.
Marjatilan Markkinoille, jotka pidetään 9.8. klo 10 - 14 , on ilmottautunut jo monta myyjää, joista osa vanhoja ja osa uusia. Markkinoiden päätyttyä, klo 15 alkaen Puimasuulilla konsertoivat hämeenkyröläiset Valtteri Yrjölä ja Janne Anttila. Valtteri on loistava, mm. Italiassa kouluttautunut tenori ja Janne virtuoosimainen pianisti. Lippuja myös tähän konserttiin on myynnissä jo Puimasuulilla.
Syksymmällekin tiedossa on jo monia tapahtumia: Hämeenkyrön Tapahtumien yö vie meidän myyntikärryn Emman baarin pihaan, Lähiruokasafari järjestetään taas, ja monta muuta hauskaa tapahtumaa tulossa.
Mutta ehkä kaikkein parasta kesässä, kaikkien tapahtumien lisäksi on kesä itse. Kesäisen yön valkeus, ensimmäiset mansikat, perunat, maissit, omenat.....ja monet muut herkut.
sunnuntai 18. toukokuuta 2014
tiistai 6. toukokuuta 2014
Lampaita Rukkamäkeen ja muita tapahtumia
Tänään vietiin ensimmäiset lampaat kesätöihin, eli maisemanhoitajiksi Tampereen kaupungin arvoniitylle Rukkamäkeen. Lampaat ovat tehokkaita työssään: heti paikalle päästyään pää painui maahan, ja matka eteni parhaimpia ruohotupsuja pitkin ympäri laidunta.
Eläinten käyttäminen maisemanhoitajina on erittäin tehokasta, yksinkertaista ja kestävää. Lampaat estävät hyvin umpeenkasvua, ne suorastaan nautiskelevat nuorilla puiden taimilla ja muilla umpeenkasvua aiheuttavilla kasveilla. Ihminen ei ole yhtä tehokas avaamaan umpeen kasvanutta maisemaa. Maiseman avartuessa erilaiset kukkakasvit, esimerkiksi kissankellot, päivänkakkarat, hiirenvirna ja monet muut niittyjen ja ketojen kukkakasvit, saavat mahdollisuuden menestyä. Lampaiden lanta on toisaalta monien ötököiden herkkua, esimerkiksi lantakuoriaiset tarvitsevat ehdottamasti lantaa menestyäkseen. Erilaisten vanhojen niittyjen käyttö laitumena on myös kestävää kehitystä: lampaat pystyvät hyödyntämään niillä kasvavan rehun, mitä ei voida suoraan käyttää ihmisravintona. Runsaasti ruohoa ja erilaisia luonnonkasveja syöneiden lampaiden lihan on myös todettu tutkimuksessa sisältävän erityisen runssati pitkäketjuisia rasvahappoja, jotka ovat ravitsemuksessa hyviä. Laiduntavissa lampaissa on myös jotain koskettavaa ja rauhoittavaa: iltasella yöpuulle asettuneet lampaat märehtivät tyytyväisenä - tai sitten oikein hellekauden aikaan ne ovat vasta heräilleet syömään kesäyön valkeudessa. Voiko olla mukavampaa katsottavaa? Laidunnus siis kannattaa aina, pohtipa asiaa mistä näkökulmasta hyvänsä.
Täällä tilalla kesään valmistutuminen jatkuu: nyt alkanut yö on ennusteiden mukaan kylmin, mutta nyt - onneksi - pitäisi öiden taas lämmitä. Erityisesti öitä tosiaan jännitämme nyt, koska päivisin aurinko lämmittää kyllä riittävästi, vaikka olisikin pilviharson takana. Omenapuista osassa kehitys on jo varsin pitkällä, ja myös niiden kukinnan kohtalo jännittää. Onneksi nyt on ollut varsin viileitä päiviä, niin mm. omenapuiden ja avomaalla olevan mansikan kehitys on hidastunut.
Kylmien pakkasöitten lisäksi päänvaivaa on aiheuttanut kuivuus: maat ovat hyvin kuivia, ja kasteluita on jo siis aloiteltu. Kastelun kanssa myös tuo pakkanen hiukan piinaa: ihan kaikkia kasteluita ei vielä ole viritelty, koska pahimpina öinä on pakkasta ollut maanrajassa useita asteita. Näin kovat pakkaset rikkoisivat laitteita varmasti.
Puimasuuli on avoinna taas tulevana viikonloppuna, ja varmaan tässä myös muutaman päivänä ennen sitä. Nyt testaamme porkkanagelatoa, tervetuloa maistamaan huomenissa.
Eläinten käyttäminen maisemanhoitajina on erittäin tehokasta, yksinkertaista ja kestävää. Lampaat estävät hyvin umpeenkasvua, ne suorastaan nautiskelevat nuorilla puiden taimilla ja muilla umpeenkasvua aiheuttavilla kasveilla. Ihminen ei ole yhtä tehokas avaamaan umpeen kasvanutta maisemaa. Maiseman avartuessa erilaiset kukkakasvit, esimerkiksi kissankellot, päivänkakkarat, hiirenvirna ja monet muut niittyjen ja ketojen kukkakasvit, saavat mahdollisuuden menestyä. Lampaiden lanta on toisaalta monien ötököiden herkkua, esimerkiksi lantakuoriaiset tarvitsevat ehdottamasti lantaa menestyäkseen. Erilaisten vanhojen niittyjen käyttö laitumena on myös kestävää kehitystä: lampaat pystyvät hyödyntämään niillä kasvavan rehun, mitä ei voida suoraan käyttää ihmisravintona. Runsaasti ruohoa ja erilaisia luonnonkasveja syöneiden lampaiden lihan on myös todettu tutkimuksessa sisältävän erityisen runssati pitkäketjuisia rasvahappoja, jotka ovat ravitsemuksessa hyviä. Laiduntavissa lampaissa on myös jotain koskettavaa ja rauhoittavaa: iltasella yöpuulle asettuneet lampaat märehtivät tyytyväisenä - tai sitten oikein hellekauden aikaan ne ovat vasta heräilleet syömään kesäyön valkeudessa. Voiko olla mukavampaa katsottavaa? Laidunnus siis kannattaa aina, pohtipa asiaa mistä näkökulmasta hyvänsä.
Täällä tilalla kesään valmistutuminen jatkuu: nyt alkanut yö on ennusteiden mukaan kylmin, mutta nyt - onneksi - pitäisi öiden taas lämmitä. Erityisesti öitä tosiaan jännitämme nyt, koska päivisin aurinko lämmittää kyllä riittävästi, vaikka olisikin pilviharson takana. Omenapuista osassa kehitys on jo varsin pitkällä, ja myös niiden kukinnan kohtalo jännittää. Onneksi nyt on ollut varsin viileitä päiviä, niin mm. omenapuiden ja avomaalla olevan mansikan kehitys on hidastunut.
Kylmien pakkasöitten lisäksi päänvaivaa on aiheuttanut kuivuus: maat ovat hyvin kuivia, ja kasteluita on jo siis aloiteltu. Kastelun kanssa myös tuo pakkanen hiukan piinaa: ihan kaikkia kasteluita ei vielä ole viritelty, koska pahimpina öinä on pakkasta ollut maanrajassa useita asteita. Näin kovat pakkaset rikkoisivat laitteita varmasti.
Puimasuuli on avoinna taas tulevana viikonloppuna, ja varmaan tässä myös muutaman päivänä ennen sitä. Nyt testaamme porkkanagelatoa, tervetuloa maistamaan huomenissa.
lauantai 3. toukokuuta 2014
kolmas pakkasyö
Nyt alkanut yö on kolmas pakkasyö putkeen. Avomaalla, aukealla paikalla on ollut enimmillään pakkasta vajaa kymmenkunta astetta. Hallasadetusta on siis päästy tekemään: aikaisimman lohkon harson alla olevissa mansikoissa on jo pitkät kukkaperät, joita nyt olleet yöpakkaset olisivat vahingoittaneet. Itse asiassa sääennuste nyt tulevaksi yöksi on mielenkiintoinen, koska pian pitäisi alkaa lumisateen. Onkohan aamulla siis valkea maa?
Lampola tyhjennettiin tänään, ja pehku levitettiin pellolle. Lampaat ovat selvästi nauttineet ulkonaolosta, vanhatkin mammat välillä oikein kirmaavat. Aitojen kunnostusta on yhä edessä, ja myös uusia laidunalueita on taas kylvössä.
Mansikkamailla on aloitettu taimien istutus. Taimet talvehtivat viime talvena hyvin, koska talvi oli leuto. Nyt on istutetaan Polkaa, joista satoa saadaan siis vuoden päästä, ensi juhannuksen jälkeen.
Lampola tyhjennettiin tänään, ja pehku levitettiin pellolle. Lampaat ovat selvästi nauttineet ulkonaolosta, vanhatkin mammat välillä oikein kirmaavat. Aitojen kunnostusta on yhä edessä, ja myös uusia laidunalueita on taas kylvössä.
Mansikkamailla on aloitettu taimien istutus. Taimet talvehtivat viime talvena hyvin, koska talvi oli leuto. Nyt on istutetaan Polkaa, joista satoa saadaan siis vuoden päästä, ensi juhannuksen jälkeen.
maanantai 28. huhtikuuta 2014
Hidasta päivitystä, vauhtia muualla
Blogin päivittäminen on ollut nyt luvattoman hidastempoista - varsinkin jos vertaa siihen kaikkeen, mitä muuten on tapahtunut.
Lämmin sää on jouduttanut kevään etenemistä, ja monenmoista tekemistä onkin nyt tarjolla. Hernettä, tilliä ja porkkanaa on kylvetty lisää, ja pian on aika alkaa mansikan istutus pellolle. Uuden vadelmamaan perustaminen on edennyt myös: rivit ovat saaneet jo muovin ja riviväleihin on kylvetty nurmen siemenet. Tulevaan vadelmamaahan levitettiin myös lantaa, joka edistää maaperän pieneliöiden toimintaa. Hyväkuntoinen, elävä maa on kaiken vilelyn perusta. Joskus on tullut kirjoiteltua tänne myös madoista, jotka ovat varsin hämmästyttäviä olentoja: ne kaivavat käytäviään hyvin syvään, jos niillä on siihen mahdollisuus ja riittävästi ravintoa tarjolla. Matojen kaivamat onkalot tekevät maaperästä kuohkean, ja toisaalta lisäävät myös maan vedenpidätyskykyä, ja siten estävät mm. ravinteiden huuhtoutumista. Maan matosista pitää siis pitää huolta!
Hyvin pian voidaan pitää myös laidunkauden avajaisia, kun aitoja saadaan ensin kunnosteltua. Talvi aina nostelee aitatolppia, ja joku sinkilä sieltä täältä täytyy myös lyödä uudestaan. Näin keväällä on tärkeää saada eläimet riittävän aikaisin ulos ja syömään ruohoa ulkoa: jos sisäruokinta-aika venyy liian pitkäksi, tulee laitumelle totuttelusta vaativampi. Kaikkien eläinten, mutta erityisesti märehtijöiden kuten lampaat, pitää saada pikku hiljaa tottua rehun vaihdokseen. Maisemahoitopaikkoihin lampaita aletaan siirrellä, kunhan ensin saadaan siis lampaiden mahat tottumaan vihreään ruohoon säilöheinän sijaan.
Lämmin sää on jouduttanut kevään etenemistä, ja monenmoista tekemistä onkin nyt tarjolla. Hernettä, tilliä ja porkkanaa on kylvetty lisää, ja pian on aika alkaa mansikan istutus pellolle. Uuden vadelmamaan perustaminen on edennyt myös: rivit ovat saaneet jo muovin ja riviväleihin on kylvetty nurmen siemenet. Tulevaan vadelmamaahan levitettiin myös lantaa, joka edistää maaperän pieneliöiden toimintaa. Hyväkuntoinen, elävä maa on kaiken vilelyn perusta. Joskus on tullut kirjoiteltua tänne myös madoista, jotka ovat varsin hämmästyttäviä olentoja: ne kaivavat käytäviään hyvin syvään, jos niillä on siihen mahdollisuus ja riittävästi ravintoa tarjolla. Matojen kaivamat onkalot tekevät maaperästä kuohkean, ja toisaalta lisäävät myös maan vedenpidätyskykyä, ja siten estävät mm. ravinteiden huuhtoutumista. Maan matosista pitää siis pitää huolta!
Hyvin pian voidaan pitää myös laidunkauden avajaisia, kun aitoja saadaan ensin kunnosteltua. Talvi aina nostelee aitatolppia, ja joku sinkilä sieltä täältä täytyy myös lyödä uudestaan. Näin keväällä on tärkeää saada eläimet riittävän aikaisin ulos ja syömään ruohoa ulkoa: jos sisäruokinta-aika venyy liian pitkäksi, tulee laitumelle totuttelusta vaativampi. Kaikkien eläinten, mutta erityisesti märehtijöiden kuten lampaat, pitää saada pikku hiljaa tottua rehun vaihdokseen. Maisemahoitopaikkoihin lampaita aletaan siirrellä, kunhan ensin saadaan siis lampaiden mahat tottumaan vihreään ruohoon säilöheinän sijaan.
torstai 17. huhtikuuta 2014
Lankalauantain suunnitelmia
Mikään ei innosta yhtä vilkkaaseen toimintaan kuin määräpäivä, ja aikamoista hässäkkää Puimasuulilla on nyt viime päivinä ollutkin. Kiitoksia kaikille ahkeroineille käsille, aika lailla kaikki saatiin viimeistelyä vaille paikalleen.
Puimasuuli on lauantaina 19.4. avoinna klo 11 - 17, ja viritämme myös pehmiskoneen toimintaan. Hanasta saa siis aitoa marjapehmistä, jonka marjapitoisuutta on lisätty 70%:iin. Töttörövaihtoehtoja on neljä: tavallinen, suklaareunainen, suklaa-strösselireunainen ja suklaa-pähkinäreunainen. Anne on loihtinut myös muita upeita herkkuja, tervetuloa maistelemaan!
Tommi kyyditsee traktorilla klo 12 ja klo 15, eli silloin on mahdollista päästä tiluskierrokselle. Tiluskierroksella ajetaan myös tunnelialueelle, eli tutustumisretkelle meidän uuden viljelytekniikan alueelle. Tunnelit ovat tässä tapauksessa maan päällä, ja ovat sellaisia siirrettäviä rakennelmia, joiden avulla saadaan aikaistettua satoa.
Tiina on lampolalla klo 12 - 16, ja silloin pääsee tutustumaan villan lajitteluun. Lajittelua saa joko vain seurata tai sitten voi myös itse kokeilla. Lampolassa on myös vielä osa karitsoista, ja niitä pääsee sinne katsomaan samaan aikaan.
Lapsille ja lapsenmielisille on myös tarjolla lyhyt seikkailureitti, jossa edetään arvoituksia ratkaisten. Reitti alkaa Puimasuulin ovelta.
Puimasuuli on lauantaina 19.4. avoinna klo 11 - 17, ja viritämme myös pehmiskoneen toimintaan. Hanasta saa siis aitoa marjapehmistä, jonka marjapitoisuutta on lisätty 70%:iin. Töttörövaihtoehtoja on neljä: tavallinen, suklaareunainen, suklaa-strösselireunainen ja suklaa-pähkinäreunainen. Anne on loihtinut myös muita upeita herkkuja, tervetuloa maistelemaan!
Tommi kyyditsee traktorilla klo 12 ja klo 15, eli silloin on mahdollista päästä tiluskierrokselle. Tiluskierroksella ajetaan myös tunnelialueelle, eli tutustumisretkelle meidän uuden viljelytekniikan alueelle. Tunnelit ovat tässä tapauksessa maan päällä, ja ovat sellaisia siirrettäviä rakennelmia, joiden avulla saadaan aikaistettua satoa.
Tiina on lampolalla klo 12 - 16, ja silloin pääsee tutustumaan villan lajitteluun. Lajittelua saa joko vain seurata tai sitten voi myös itse kokeilla. Lampolassa on myös vielä osa karitsoista, ja niitä pääsee sinne katsomaan samaan aikaan.
Lapsille ja lapsenmielisille on myös tarjolla lyhyt seikkailureitti, jossa edetään arvoituksia ratkaisten. Reitti alkaa Puimasuulin ovelta.
keskiviikko 16. huhtikuuta 2014
Suviöistä kellokeskiviikkoon
Suviöistä, eli siis 12. - 14.4. olleista öistä, yksi oli kylmä, ja kaksi lämmintä. Vanha kansa sanoi kolmen kylmän yön merkitsevän yhdeksää viikoa kylmiä öitä, mutta olisikohan nyt sitten enää kolmen viikon ajan kylmiä öitä? Aika näyttää.
Uutta viljelytekniikkaa on tässä pitkin kevättä ja osin talvea viritelty käyttöön. Viime lauantaina, heti aamusta, pidettiin pieni muotoiset talkoot - kiitoksia asianosaisille. Tavoitteena on siis kasvattaa mansikkaa siten, että ehkä jo kesäkuun alulla saataisiin maistella ensimmäisiä mansikoita, ja tulevina vuosina ehkä jo aiemminkin. Muutenkin pellolla on ahkeroitu: vadelmien sidontaa, perunan istutusta, kylvötöitä yms. Ensimmäiset karitsarotkaleetkin on saatu vierotettua: tavanomaista äännekkäämpi määintä johtuu siis vierotuksesta. Tällä kertaa tuntuu, että karitsat mäkättävät enemmän, uuhet vähemmän. Ehkäpä se uuhiakin helpottaa, koska nuo isoimmat karitsat eivät enää ole kovin helläotteisia imiessään: uuhen takapää saattaa pomppia, kun karitsat puskevat utaretta. Ja ilmeisesti pureksivat myös, kun välillä uuhet lähtevät juosten pois.
Päivä on vierähtänyt kellokeskiviikon puolelle. Kellokeskiviikko oli ennen päivä, jolloin eläimille saattoi laittaa kellot kaulaan. Kello on hyvä kapistus: sen kilkutus kertoo, ovatko eläimet rauhassa vai onko joku hätä. Äänen perusteella pystyy myös suunnistamaan eläinten luo katsomaan, kuinka ne voivat.
Huomenna olisi - vihdoin viimein - tarkoitus päivttää nettisivut ajantasalle. Kesän ohjelma rupeaa muotoitumaan, ja irkkubändi Isara on tulossa myös keikalle! Hauskaa!
Uutta viljelytekniikkaa on tässä pitkin kevättä ja osin talvea viritelty käyttöön. Viime lauantaina, heti aamusta, pidettiin pieni muotoiset talkoot - kiitoksia asianosaisille. Tavoitteena on siis kasvattaa mansikkaa siten, että ehkä jo kesäkuun alulla saataisiin maistella ensimmäisiä mansikoita, ja tulevina vuosina ehkä jo aiemminkin. Muutenkin pellolla on ahkeroitu: vadelmien sidontaa, perunan istutusta, kylvötöitä yms. Ensimmäiset karitsarotkaleetkin on saatu vierotettua: tavanomaista äännekkäämpi määintä johtuu siis vierotuksesta. Tällä kertaa tuntuu, että karitsat mäkättävät enemmän, uuhet vähemmän. Ehkäpä se uuhiakin helpottaa, koska nuo isoimmat karitsat eivät enää ole kovin helläotteisia imiessään: uuhen takapää saattaa pomppia, kun karitsat puskevat utaretta. Ja ilmeisesti pureksivat myös, kun välillä uuhet lähtevät juosten pois.
Päivä on vierähtänyt kellokeskiviikon puolelle. Kellokeskiviikko oli ennen päivä, jolloin eläimille saattoi laittaa kellot kaulaan. Kello on hyvä kapistus: sen kilkutus kertoo, ovatko eläimet rauhassa vai onko joku hätä. Äänen perusteella pystyy myös suunnistamaan eläinten luo katsomaan, kuinka ne voivat.
Huomenna olisi - vihdoin viimein - tarkoitus päivttää nettisivut ajantasalle. Kesän ohjelma rupeaa muotoitumaan, ja irkkubändi Isara on tulossa myös keikalle! Hauskaa!
tiistai 8. huhtikuuta 2014
Toukotöiden alkua
Toukotyöt julistetaan täten virallisesti alkaneeksi: viime viikon loppupuolella päästiin kylvämään hernettä, tilliä ja porkkanaa, ja nyt kuluvan viikon aikana on tarkoitus alkaa perunan istutus. Noissa touhuissa sekä niiden valmisteluissa kuluukin hyvä tovi, lisäksi lammasaitojen korjaamista voisi jo alkaa.
Herukoiden silmut ovat myös pullistuneet hyvää vauhtia - kevät näyttää siis todenteolla alkaneen. Iltaisin laulavat mustarastaat, aamuhämärissä kyyhkyjen kujerrus on taas vallitseva ääni. Pääskysiä vielä odotellaan, eikä toki västäräkkejäkään ole näkynyt. Peipon ääni on jo kuulunut, eli puoli kuuta on siis kesään.
Reilun viikon päästä, la 19.4. aukeaa Puimasuuli. Lankalauantaina lampolassa on tarjolla villan lajittelua: villaa pääsee lajittelemaan halutessaan, ja samalla voi katsastaa, minkälaisia rotkaleita karitsoista on jo kasvanut. Ensimmäisiä karitsoita voisi alkaa jo vierottaa, eli tavanomaista enemmän määintää on luvassa. Karitsat protestoivat enemmän, kun uuhien maitobaaritarjoilu loppuu. Uuhet puolestaan näyttävät osin mäkättävän tavan vuoksi: karitsoiden otteet utareen imemisessä tässä imetyskauden loppuvaiheessa ovat aika topakoita, ja varmaankin hampaitakin siinä käyttävät.
Tervetuloa siis Pääsiäisretkelle Puimasuuliin ja lampolaan - trullit älkööt kuitenkaan vaivautuko. Lankalauantaitahan on pidetty vanhaan aikaan pahana päivänä, jolloin pääsiäisnoidat olivat liikkeellä ja tekivät taikojaan. Pääsiäisvalkeiden tarkoituksena oli karkoittaa noita, jotka puolestaan pyrkivät mm. varastamaan karjaonnen leikkaamalla mukaansa jouhia tai karvoja. Pääsiäisvalkeaa ei ole tarkoitus polttaa, mutta jos sää sallii, niin pidämme valkeaa maissin paahtamista ja makkaran paistoa varten.
Herukoiden silmut ovat myös pullistuneet hyvää vauhtia - kevät näyttää siis todenteolla alkaneen. Iltaisin laulavat mustarastaat, aamuhämärissä kyyhkyjen kujerrus on taas vallitseva ääni. Pääskysiä vielä odotellaan, eikä toki västäräkkejäkään ole näkynyt. Peipon ääni on jo kuulunut, eli puoli kuuta on siis kesään.
Reilun viikon päästä, la 19.4. aukeaa Puimasuuli. Lankalauantaina lampolassa on tarjolla villan lajittelua: villaa pääsee lajittelemaan halutessaan, ja samalla voi katsastaa, minkälaisia rotkaleita karitsoista on jo kasvanut. Ensimmäisiä karitsoita voisi alkaa jo vierottaa, eli tavanomaista enemmän määintää on luvassa. Karitsat protestoivat enemmän, kun uuhien maitobaaritarjoilu loppuu. Uuhet puolestaan näyttävät osin mäkättävän tavan vuoksi: karitsoiden otteet utareen imemisessä tässä imetyskauden loppuvaiheessa ovat aika topakoita, ja varmaankin hampaitakin siinä käyttävät.
Tervetuloa siis Pääsiäisretkelle Puimasuuliin ja lampolaan - trullit älkööt kuitenkaan vaivautuko. Lankalauantaitahan on pidetty vanhaan aikaan pahana päivänä, jolloin pääsiäisnoidat olivat liikkeellä ja tekivät taikojaan. Pääsiäisvalkeiden tarkoituksena oli karkoittaa noita, jotka puolestaan pyrkivät mm. varastamaan karjaonnen leikkaamalla mukaansa jouhia tai karvoja. Pääsiäisvalkeaa ei ole tarkoitus polttaa, mutta jos sää sallii, niin pidämme valkeaa maissin paahtamista ja makkaran paistoa varten.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)